Inaltarea Domnului
,,Si i-a dus afara pana spre Betania si, ridicându-Si mâinile, i-a
binecuvantat. Si pe cand ii binecuvanta S-a despartit de ei si S-a
inaltat la cer. Iar ei, inchinandu-se Lui, s-au intors in Ierusalim cu
bucurie mare" (Luca 24,50-52).
O intreaga teologie in icoana Inaltarii Domnului: Maica Domnului,
Apostolii, Hristos care Se inalta la Tatal si ingeri care-L preamaresc.
Conform Faptelor Apostolilor (1,12), Inaltarea s-a petrecut pe Muntele
Maslinilor, de aceea in Manualul lui Dionisie din Furna se specifica
,,deal cu maslini multi''. Actiunea are loc pe doua planuri: ceresc si
pamantesc. Inaltarea este premergatoare coborârii Duhului Sfânt.
Iar prin Duhul Sfant vine sfintirea. Care fara Intrupare nu ar fi avut
forma si consistenta. Iar Intruparea fara Maica Domnului nu ar fi fost
posibila. ,,Va este de folos ca sa Ma duc Eu. Caci daca nu Ma voi duce,
Mangaietorul nu va veni la voi, iar daca Ma voi duce, Il voi trimite la
voi" (Ioan 16,7).
In planul ceresc, Mântuitorul este
reprezentat inaltandu-Se intr-o mandorla de lumina, semn al slavei dumnezeiesti.
Aceasta este sustinuta de sfintii arhangheli Rafail si Uriil (dupa
Dionisie din Furna) sau mai multi ingeri. Aceasta sustinere este
simbolica, pentru ca Iisus Hristos Se poate inalta prin puterea Sa
dumnezeiasca. El binecuvinteaza cu mana dreapta, iar in stanga tine
Evangelia sau un sul (simbol al propovaduirii). Rareori El
binecuvinteaza cu ambele miini. Dar intotdeauna binecuvantarea peste
continua, nu inceteaza odata cu Inaltarea la cer. Mintuitorul sta pe un
curcubeu (stilizat), acesta fiind semn al legamintului stravechi dintre
Dumnezeu si oameni.
In planul pamantesc, Maica Domnului ocupa un loc principal. De o parte
si de alta stau Apostolii si sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil.
Apostolii sunt surprinsi in felurite miscari, in timp ce Sfanta Fecioara
ramane nemiscata si calma. In cântarile Bisericii se vorbeste despre
prezenta Maicii la Inaltarea Fiului ei: ,,Bucura-te, Nascatoare de
Dumnezeu, Maica lui Hristos Dumnezeu, ca văzând astazi pe Cel ce L-ai
nascut inaltandu-Se de pe pamint, impreuna cu ingerii L-ai marit"
(Cintarea a 9-a a canonului).
Pe munte Hristos S-a nascut,
S-a schimbat la Fata, S-a retras adesea, a fost rastignit si S-a
inaltat. Muntele este simbolul cerului, al Bisericii, al Raiului. De
aceea bisericile si manastirile se fac de obicei pe locuri mai inalte,
dominind imprejurimile. Inaltarea la cer e urmata de implinirea
fagaduintei Tatalui. De aceea Apostolii inca nu au aureole in icoana,
pentru ca Duhul Sfant nu venise. Sfanta Fecioara este o exceptie, caci
il purtase pe Dumnezeu intrupat in pintecele sau.
O prezenta
mai putin obisnuita este cea a sfintului Apostol Pavel langa Maica
Domnului. El nu a fost de fapt acolo, convertirea sa venind mai tirziu.
Dar pentru ca icoanele sint purtatoare de simboluri, aici Apostolul
Pavel este propovaduitorul credintei printre neamuri, altele decat
poporul ales; el a fost numit ,,vas ales, ca sa poarte numele Meu
inaintea neamurilor si a regilor si a fiilor lui Israel" (Fapte 9,15).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu