Singura icoana acceptata in Biserica Ortodoxa pentru Sfânta Treime este
reprezentarea unui moment istoric cât se poate de concret și anume
intâlnirea dintre Avraam, sotia lui, Sara si trei misteriosi Ingeri:
"Apoi Domnul S-a aratat lui Avraam la stejarul
Mamvri, intr-o zi pe la amiaza, cand sedea el in usa cortului sau.
Atunci, ridicandu-si ochii sai, a privit si iata trei Oameni stateau
inaintea lui; si de cum I-a vazut, a alergat din pragul cortului sau in
intampinarea Lor si s-a inchinat pana la pamant. Apoi a zis: «Doamne, de
am aflat har inaintea Ta, nu ocoli pe robul Tau! Se va aduce apa sa va
spalati picioarele si sa va odihniti sub acest copac. Si voi aduce paine
si veti manca, apoi Va veti duce in drumul Vostru, intrucat treceti pe
la robul Vostru!» Zis-au Aceia: «Fa precum ai zis !»
Dupa aceea a alergat Avraam in cort la Sarra si i-a zis: «Framanta degraba trei masuri de faina buna si fa azime». Apoi
Avraam a dat fuga. Ei au mancat. Zis-a Unul: «Iata, la anul pe vremea
asta am sa vin iar pe la tine si Sarra, femeia ta, va avea un fiu. Este
oare ceva cu neputinta la Dumnezeu? La anul, pe vremea aceasta, am sa
vin pe la tine si Sarra va avea un fiu!» Apoi S-au sculat Oamenii aceia
de acolo si S-au indreptat spre Sodoma" (Fac. 18, 1-16)
Cei trei Ingeri sunt subtiri, cu fețe prelungi si grave. Poartă fiecare câte un sceptru, simbol al puterii imparatesti. Toti trei Se afla in
dialog, in jurul mesei pe care Se afla Mielul jertfit intr-un potir.
Mâinile Lor sunt indreptate intr-un gest de binecuvintare spre Mielul
Euharistic. Leonid Uspensky preciza ca ,, Ingerii sunt grupati in ordinea Simbolului Credintei: Tatal, Fiul si Sfântul Duh." Privirile
Se indreapta catre Tatal iar Tatal priveste spre amândoi, intr-o
profunda comuniune. In spate cele doua gazde servesc in tacere bucatele
pe masa.
Sf. Treime (A. Rubliov)
Icoana care reprezinta cel mai bine Sfanta Treime a fost pictata de
un calugar rus Andrei Rubliov, canonizat si reprezentat in icoane cu
propria sa icoana (Treimea) in mîna. In viziunea lui, ramân doar
persoanele Sfintei Treimi: un singur Dumnezeu in trei Persoane. O
geometrie nevazuta ii uneste intr-un triunghi echilateral inclus intr-un
cerc perfect.
Se vorbeste mult despre Sfanta Treime in Noul Testament. Când ii
trimite pe Apostoli la propovaduire, Mintuitorul le spune: ,,Mergând, invatati toate neamurile, botezându-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh" (Matei 28,19). Sfantul Apostol Pavel, in binecuvântarea pe care o da Corintenilor, spune:,, Harul
Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui Dumnezeu si impartasirea
Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti" (II Cor. 13,13).
,,A-L infatisa in icoane pe Domnul Savaot (adica pe Tatal) cu barba carunta, cu Fiul pe genunchi si cu un porumbel intre Ei este intrutotul absurd si neverosimil, intrucat pe Dumnezeu Tatal nu L-a vazut nimeni niciodata. Caci Tatal nu are trup, iar Fiul nu in trup S-a nascut din Tatal mai inainte de toti vecii. Desi proorocul David spune: "Din pantece, mai inainte de luceafar Te-am nascut" (Ps. 109, 3), aceasta nastere nu este in trup, ci mai presus de orice intelegere si de negrait, iar Hristos insusi spune in Sfanta Evanghelie: "Nimeni nu-L cunoaste pe Tatal, decat numai Fiul".
Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan scrie: ,,Trei sunt care marturisesc in cer: Tatal, Cuvântul si Sfântul Duh; si Acestia Trei Una sunt.” (I Ioan 5,7). Iar Sfânta Liturghie incepe cu ,, Binecuvântata este Imparatia Tatalui si a Fiului si a Sfântului Duh."
Toata credinta noastra ne vorbeste de un Dumnezeu in trei Persoane.
S-a mai incercat o reprezentare a Sfintei Treimi sub forma Paternitatii:
aici Tatal cu chip de bătrân cu barba alba este alaturi de Fiul, iar
Sfântul Duh sta deasupra lor in chip de porumbel. Sinodul de la Moscova
s-a exprimat astfel in anul 1667:,,A-L infatisa in icoane pe Domnul Savaot (adica pe Tatal) cu barba carunta, cu Fiul pe genunchi si cu un porumbel intre Ei este intrutotul absurd si neverosimil, intrucat pe Dumnezeu Tatal nu L-a vazut nimeni niciodata. Caci Tatal nu are trup, iar Fiul nu in trup S-a nascut din Tatal mai inainte de toti vecii. Desi proorocul David spune: "Din pantece, mai inainte de luceafar Te-am nascut" (Ps. 109, 3), aceasta nastere nu este in trup, ci mai presus de orice intelegere si de negrait, iar Hristos insusi spune in Sfanta Evanghelie: "Nimeni nu-L cunoaste pe Tatal, decat numai Fiul".
Sfanta Treime: icoana pictata de mine
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu