Povestea pare putin neobisnuita. O copila de trei ani este adusa la Templul din Ierusalim. Ramane acolo in grija preotului, dar nu impreuna cu celelalte fecioare randuite acolo, ci ascunsa ca o floare rara, in Sfanta Sfintelor (un fel de altar la noi).
Primeste o aleasa educatie (lucru rar intalnit la femei pe atunci), cunoscand in amanunt Scripturile. Deci stia prea bine proorocirile despre nasterea Mantuitorului dintr-o Fecioara: ''Iata, Fecioara va lua in pantece si va naste Fiu si vor chema numele Lui Emanuel'' (Isaia 7,14).
La 15 ani, nemaiputind ramane la Templu si ramanand orfana, Fecioara a fost logodita cu un batran drept in fata lui Dumnezeu, numit Iosif. Logodna era petrecuta in castitate pana la casatoria propriu-zisa.
Intr-o zi, aflandu-se in cetatea galileeana din Nazaret, Fecioara cea logodita primeste un musafir neobisnuit. Un inger trimis de Dumnezeu patrunde in casuta ei umila. ''Iar in a sasea luna a fost trimis ingerul Gavriil de la Dumnezeu, intr-o cetate din Galileea, al carei nume era Nazaret, catre o fecioara logodita cu un barbat care se cheama Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria." (Luca 1-26,27)
In templu pare-se ca Fecioara era obisnuita cu vederea ingerului de lumina, asa aflam din traditie. De aceea nu vederea propriu-zisa a musafirului ceresc o tulbura, ci salutul sau: ''Si intrand ingerul la ea, a zis: Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine. Binecuvantata esti tu intre femei. Iar ea, vazindu-l, s-a tulburat de cuvantul lui si cugeta in sine: Ce fel de inchinaciune poate sa fie aceasta?" (Luca 1-28,29)
''Si ingerul i-a zis: Nu te teme, Marie, caci ai
''Si ingerul i-a zis: Nu te teme, Marie, caci ai
aflat har la Dumnezeu. Si iata, vei lua in pantece si vei naste Fiu si vei chema numele Lui Iisus.'' (Luca 1-30,31).
In acel moment Fecioara Maria se putea retrage in dosul unui refuz. Sa spuna ca nu este vrednica, sa spuna ca misiunea o depaseste, sa o copleseasca ganduri de slava desarta. Doar ca ea era un vas ales care aflase har in fata lui Dumnezeu. O fiinta umana pregatita spiritual pentru a-L naste pe Dumnezeu Cuvintul. Nedumerirea ei este fireasca si nu implica un refuz: ,,Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat?'' Ingerul ii raspunde asa cum Dumnezeu il invatase: ''Duhul Sfant Se va pogora peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri.'' (Luca 1,34 si 1,35). Pentru a inlatura orice gand de indoiala, adauga: ,,Ca la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta.''( Luca 1,37)
Dumnezeu nu se foloseste de faptura sa ca de un instrument. El Insusi l-a inzestrat pe om cu vointa libera. Fecioara ar fi putut refuza rolul de Mama a lui Dumnezeu. Dar nu se intimpla asta. Ea raspunde simplu: ,,Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau!''(Luca 1,38). Din acel moment, se rescrie istoria.
In icoana Buneivestiri, Sfanta Fecioara este in fata templului din Ierusalim. Este firesc, atata vreme cit ea este simbolul Bisericii, Mireasa lui Hristos. In icoane, actiunea nu are loc niciodata in interior. Pentru ca acesta vine in fata, catre privitor. Interiorul este sugerat cel mai adesea de o esarfa rosie, ca un steag, aflat pe un acoperis rosu si el, ori caramiziu.
Din stanga vine arhanghelul Gavriil, am putea spune chiar ca ,,aterizeaza." Aripile mari ii sunt larg desfacute, piciorul stang este mult adus in fata, intr-o miscare ampla. Cu mana dreapta o binecuvanteaza pe Fecioara, contrabalansand miscarea piciorului. In cealalta mana are un crin (simbolul fecioriei, al puritatii), sau un toiag ingeresc (simbol al puterii cu care este investit).
Sfanta Fecioara sta pe un soi de tron (este sugerat rolul ei important) si e surprinsa in timpul treburilor casnice. Cel mai adesea are fusul in mina. In icoanele mai vechi, la picioarele ei se afla si cutiuta cu ustensilele necesare lucrului de mana.
Nu aparitia Ingerului o ia prin surprindere ci vorbele lui. Mana i se retrage usor, capul i se pleaca sfielnic. Nu este nimic pietist: se privesc fata in fata. In tablourile apusene arhanghelul ingenuncheaza iar Madona impreuneaza mainile la piept ca intr-o rugaciune, sau ca in fata unei viziuni.
Cele doua personaje stau pe doua postamente ciudate, ca doua tribune stilizate, inaltate de la pamant. De fapt Ingerul aterizeaza tumultuos pe al sau, in timp ce Fecioara se strange cuminte pe postamentul ei. De pe postamentul sau, Ingerul Domnului aduce vestea noua ,,cea din veac ascunsa si de ingeri nestiuta." Celalalt postament este al persoanei desemnate de Dumnezeu sa primeasca harul. Noua Eva il va naste pe Noul Adam. La Creatie Eva s-a nascut din Adam. Acum va fi invers, iar aceasta innoire schimba fundamental Creatia. Dumnezeu propune prin trimisul Sau. Fecioara dispune. Acceptul este finalizat de raza Duhului Sfant care coboara peste capul ei.
Pentru importanta acestui moment (cat se poate de reala in istorie de altfel), icoana impodobeste usile imparatesti ale iconostasului. In stanga arhanghelul Gavriil, in dreapta Sfanta Fecioara. Uneori doar ei doi, fata in fata.
La sfarsitul secolului al XII-lea, a mai aparut un tip de icoana a Buneivestiri, denumita ,,de Oustioug (sau Ustiug). Aici este surprins momentul ulterior acceptului dat de Sfanta Fecioara. Pruncul este zugravit in dreptul pantecelui Maicii Sale, binecuvantand. Insa aceasta tipologie a fost preluata mult mai rar.
Pentru importanta acestui moment (cat se poate de reala in istorie de altfel), icoana impodobeste usile imparatesti ale iconostasului. In stanga arhanghelul Gavriil, in dreapta Sfanta Fecioara. Uneori doar ei doi, fata in fata.
Bunavestirea din Ustiug (galeriile Tretiakov, Moscova)
Bunavestirea (am pictat-o pe piatra)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu