Duminica Ortodoxiei
In Duminica Ortodoxiei, pictorii iconari sarbatoresc. Cu o bucurie tainica, pentru ca rodul muncii lor nu este unul oarecare. Icoana reprezinta in chip vazut taina intruparii lui Dumnezeu: ,,Si Cuvantul S-a facut Trup si S-a salasluit intre noi si am vazut slava Lui" (Ioan 1,14). Aceasta invatatura de credinta a fost formulata in Sinodul al VII-lea Ecumenic din anul 787.
Sfantul Vasile cel Mare spunea: ,,Ceea ce cuvantul comunica prin auz, pictura o arata in chip tacut, prin reprezentare." De aceea icoana este insasi inima ortodoxiei. In aceasta inima a incercat sa loveasca ereziaa iconoclasta.
A fost o lupta inversunata impotriva cinstirii icoanelor - aproape un secol dupa Sinodul VII. Potrivnicii sfintelor icoane nu intelegeau faptul ca in icoana lui Iisus Hristos este reprezentat Chipul Persoanei Fiului lui Dumnezeu care S-a facut Om, nu Dumnezeirea nevazuta. De aceea, respingand icoana, se respinge taina inomenirii Fiului lui Dumnezeu. Astfel este negata toata lucrarea de mantuire a neamului omenesc.
Anul 843 a marcat o victorie extrem de importanta impotriva ereziilor si mai ales impotriva iconoclasmului. La Constantinopol, dreptcredincioasa imparateasa Teodora impreuna cu patriarhul Metodie au convocat un mare Sinod Ecumenic. Acesta a reconfirmat hotararile celor sapte Sinoade Ecumenice anterioare, inclusiv cea a dogmei cinstirii icoanelor.
Pentru ca erezia iconoclasta tintea sa distruga ideea unui Dumnezeu Intrupat, restaurarea cultului icoanelor a reprezentat chiar triumful ortodoxiei. Cantarea Sarbatorii Ortodoxiei a fost scrisa de Sfantul Teofan, care a participat in mod direct la lupta pentru icoane.
Condacul se adreseaza Maicii Domnului pentru ca Hristos Si-a luat trup si chip din ea. ,,Cuvantul Tatalui cel necuprins din tine, Nascatoare de Dumnezeu, S-a cuprins, intrupandu-Se; si chipul cel intinat intorcandu-l, cu dumnezeiasca podoaba l-a amestecat. Deci, marturisind mantuirea, il inchipuim cu fapta si cu cuvantul (Condac, glasul al 8-lea). Icoana devine astfel imaginea omului unit cu Dumnezeu, de aceea se deosebeste fundamental de tablou. Si asa, sfintenia devine vizibila cu ochii trupesti.
Pentru ca erezia iconoclasta tintea sa distruga ideea unui Dumnezeu Intrupat, restaurarea cultului icoanelor a reprezentat chiar triumful ortodoxiei. Cantarea Sarbatorii Ortodoxiei a fost scrisa de Sfantul Teofan, care a participat in mod direct la lupta pentru icoane.
Condacul se adreseaza Maicii Domnului pentru ca Hristos Si-a luat trup si chip din ea. ,,Cuvantul Tatalui cel necuprins din tine, Nascatoare de Dumnezeu, S-a cuprins, intrupandu-Se; si chipul cel intinat intorcandu-l, cu dumnezeiasca podoaba l-a amestecat. Deci, marturisind mantuirea, il inchipuim cu fapta si cu cuvantul (Condac, glasul al 8-lea). Icoana devine astfel imaginea omului unit cu Dumnezeu, de aceea se deosebeste fundamental de tablou. Si asa, sfintenia devine vizibila cu ochii trupesti.
Foto: Internet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu