vineri, 30 decembrie 2016

O sarbatoare trecuta cu vederea: Taierea imprejur cea dupa trup a Domnului (1 ianuarie)


    Taierea imprejur cea dupa trup a Domnului 

       La opt zile dupa nastere, Pruncul Iisus trebuia, dupa Legea Veche, sa fie taiat imprejur ca toti pruncii de parte barbateasca. Acest ritual sangeros si dureros pentru un nou-nascut se facea la Templu de catre preot si prefigura Botezul prin apa si prin Duh de mai tirziu. Atunci se dadea si numele copilului.
    Circumciziunea a fost instituita ca un semn al legamantului incheiat de Dumnezeu cu patriarhul Avraam si cu urmasii acestuia (Facere, cap. 17). Atunci si patriarhului Avram i s-a schimbat numele in Avraam care inseamna tatal neamurilor.
      Acest act presupune practic taierea circulara a partii superioare a madularului barbatesc al pruncului iar spiritual ne spune Domnul ,,acesta va fi semnul legamantului intre Mine si voi" (Facere 17,11). 
    Moise reaminteste: ,,Iar in ziua a opta se va taia pruncul imprejur" (Leviticul 12,3). Acesta era semnul israeliteanului curat; era ca o pecete care le amintea sa nu se amestece cu neamurile si sa nu se spurce.
  Mantuitorul Iisus Hristos Si-a insusit prin Intrupare firea omeneasca, de aceea a respectat Legea pe care El a dat-o ca Dumnezeu, dar peste care nu a trecut ca Om. Atunci va primi numele Iisus, cel binevestit de sfantul arhanghel Gavriil Sfintei Fecioare, nume care se tilcuieste Mantuitor. 
     In icoana sarbatorii, in centru este Pruncul Hristos zugravit ceva mai matur ca varsta, chiar binecuvantind, ca simbol al dumnezeirii Lui. Sunt prezenti Maica Sa si tatal Lui adoptiv, sfantul Iosif cel batran. Cel care Il preia este proorocul Zaharia care il desfasa, iar in unele icoane are si cutitul ritualic in mana.
       Sinagoga este simbolizata printr-un baldachin, in icoana interiorul este doar sugerat. Maica Domnului si dreptul Iosif au o atitudine smerita pentru ca stiu ca Acest Prunc nu pentru pacatele Lui este taiat imprejur, ci pentru a ,,plini" Legea.

Foto: internet

































2 comentarii:

  1. de ce o asemenea practică?
    nu e ceva barbar,în orient popoarele care slujesc la zeii preistorici au asemeneea barbarii
    ortodoxia să fie și ea o păgânitate din aceasta barbară cu practicii nebunești preistorice in numele zeilor vechiilor arabii?

    RăspundețiȘtergere
  2. Aceasta practica nu mai este valabila in cazul crestinismului, fiind inlocuita cu Sfintul Botez, curatirea prin apa si prin Duh.

    RăspundețiȘtergere