marți, 3 ianuarie 2017

Botezul Domnului: cand Treimea ni se arata (Teofania)

                      Botezul Domnului 
       La varsta de 30 de ani, atunci cand un barbat era considerat matur si putea propovadui, Mantuitorul iese din anonimat. Sfantul Ioan Botezatorul chema lumea la pocainta printr-un botez care preanchipuia Botezul dumnezeiesc ,,din apa si din Duh".
    Sfantul Ioan era mai mare cu sase luni decat Iisus Hristos si ii era vār. Sfanta Fecioara era verisoara cu sfanta Elisabeta si o vizitase dupa Bunavestire. 
    Sfantul Ioan se umpluse de Duhul Sfant inca de la acea vizita, cand tresaltase de bucurie in pantecele maicii sale, simtind apropierea Stapanului. Sfintul Ioan stia ca Mantuitorul va veni; o stia de cand nu se nascuse inca.
    Cand Hristos a venit la el, L-a recunoscut. Ar fi vrut ca el sa fie botezat, insa Iisus ii cere cu blandete sa implineasca dreptatea. Atunci Sfantul Ioan, cu smerenie, se frange din mijloc si lasa apa sa curga pe crestetul lui Dumnezeu-Cuvantul, aflat in mijlocul Iordanului. (Matei 3, 13-15)
      Atunci se petrece ceva cu totul special: ,,cand iesea din apa, indata cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu s-a vazut coborindu-Se ca un porumbel si venind peste El. Si iata un glas din ceruri zicand: Acesta este Fiul Meu cel iubit intru care am binevoit.'' (Matei 3, 16-17)
     Acolo era prezent Fiul, Duhul Sfant coborat in chip de porumbel peste crestetul Sau si vocea Tatalui. Prin cerurile deschise ingerii privesc uimiti si cucernici, cu mainile invelite in mantiile lor, in semn de evlavie. Cerul deschis este simbolizat printr-un semicerc format din cercuri concentrice.
      Din el tasneste o raza (uneori se vede si o mana care binecuvinteaza), cu porumbelul alb. In analogie cu Potopul care a curatit lumea prin apa, la Botez vine Hristos care o va curati prin focul Duhului. In ambele cazuri apare un porumbel alb.
    Mantuitorul este investmintat in apa ca intr-un giulgiu. Botezul este moartea pacatului si a omului vechi. La picioarele Lui sunt doua siluete mici calare pe doi balauri care par sa o ia la fuga. In Psalmi 113,3 e pomenit acest moment: ,,Marea a vazut si a fugit; Iordanul s-a intors inapoi.'' Este amintita trecerea prin Marea Rosie, prefigurare a botezului crestin.
     Capetele inclinate ale Sfantului Ioan si ale ingerilor catre Mantuitorul Iisus Hristos, concentreaza toata atentia asupra Sa. In unele icoane cu o compozitie mai ampla, in coltul din stanga sus se afla sfantul Ioan Botezatorul care le vorbeste ucenicilor despre Hristos.
       Langa piciorul Botezatorului, sprijinit de un pom, se afla rezemat un topor. Este sugerata profetia sa: ,,Iata securea sta la radacina pomilor si tot pomul care nu face roada buna se taie si se arunca in foc." (Matei 3,10)
   De retinut este ca poporul intra in Iordan si era botezat cu apa ca simbol pentru spalarea pacatelor. Mantuitorul intra in Iordan pentru ridicarea pacatelor. Botezul sfantului Ioan pregatea sufletul pentru primirea iertarii.

Foto: internet




























2 comentarii:

  1. De ce Iisus Hristos are forma aceea în zona abdomenului? Semnifica ceva acest lucru?

    RăspundețiȘtergere
  2. In icoane, trupul omenesc gol este stilizat, icoanele nu sunt picturi 3D, ci imagini bidimensionale. Muschii trupurilor in cazul icoanelor in care sfintii sau Mantuitorul sunt goi, cum este cazul in icoana Teofaniei, sunt mai mult schițați.

    RăspundețiȘtergere