duminică, 10 aprilie 2016

Icoana de Florii - Intrarea Domnului in Ierusalim

       Intrarea Domnului in Ierusalim 
     Despre intrarea Mantuitorului Iisus Hristos in Ierusalim aflam de la sfintii Evanghelisti. O mare multime intampina pe Cineva care facea o gramada de minuni, ba chiar inviase un mort de patru zile. Asta da minune! 
     Doritori de un eliberator pamantesc glorios, evreii se grabesc sa-L intampine pe Hristos nu ca pe un Mantuitor spiritual, ci mai degraba ca pe un eliberator, un viitor imparat care s-ar razbuna pe toata lumea, redandu-le libertatea si gloria de Popor Ales. Hristos intra in Ierusalim calare pe un animal modest, martor si la nasterea Lui simpla. El sta cu ambele picioare de aceeasi parte a manzului, ca pe un tron; insa un tron smerit deocamdata.
     Copiii, in sinceritatea inimii lor isi manifesta cel mai zgomotos bucuria curata. Ramurelele de finic din maini si cele aruncate pe jos sunt un simbol al cinstirii. Copiii sint cocotati si in copaci ca sa il vada mai bine, arunca pe jos haine pentru ca asinul pe care sta El sa nu calce pe pamint, ci pe covorul colorat insirat de ei. 
    Sfintii Parinti interpreteaza punerea hainelor pe jos si ca marturisirea pacatelor: inainte de intrarea in Ierusalimul ceresc trebuie sa ne lepadam haina cea veche a celor rele. Innoirea este simbolizata si de ramurelele verzi. 
     De aceea la biserica, in Duminica Floriilor se sfintesc crengute de salcie. Iar sfintii martiri poarta in maini ca semn distinctiv, crengute de finic.
    La noi, ramurelele de finic sunt inlocuite cu crengute de salcie pline de ,,mâțisori." Salcia cu ramurile ei plecate parca e o sfioasa fecioara in rugaciune; iar crengutele verzi prefigureaza Invierea.
      In dreapta se afla cetatea Ierusalimului, inconjurata de ziduri, cu portile deschise. In stanga, compozitia este echilibrata de un munte. In mijloc este copacul unde stau cocotati copiii. In centru este Hristos care sta pe manzul asinei.
     Sederea pe manz este explicata in cantarile sarbatorii ca fiind intoarcerea neamurilor la credinta cea adevarata. La Utrenie se canta: "Pe manz tanar incalecind Imparatul tau, Sioane, Hristos a venit sa strice inselaciunea idolilor cea necuvantatoare si sa opreasca pornirea cea neoprita a tuturor neamurilor, ca toti sa cante: "Toate lucrurile laudati-L pe Domnul".
     Cu mana dreapta, Hristos binecuvinteaza atat multimea cat si privitorul iar cu mana dreapta tine un sul, simbolul Evangheliilor (Cuvantul). Chipul Sau este pe trei sferturi intors spre credincios, astfel incat sa priveasca si spre multime, dar fara sa fie din profil (asta fiind o greseala dogmatica). 
    In spatele Lui se afla toata ceata Apostolilor (sau o parte din ei, la Dionisie din Furna doar doi). Doar Hristos are aureola, nu si Apostolii Duhul Sfant nu Se pogorase inca deasupra lor.
  ,,Iar cand s-au apropiat de Ierusalim si au venit la Betfaghe la Muntele Maslinilor, atunci Iisus a trimis pe doi ucenici, zicandu-le: Mergeti in satul care este inaintea voastra si indata veti gasi o asina legata si un manz cu ea; dezlegati-o si aduceti-o la Mine. Si daca va va zice cineva ceva, veti spune ca-I trebuie Domnului; si le va trimite indata. Iar acestea toate s-au facut, ca sa se implineasca ceea ce s-a spus prin proorocul, care zice: "Spuneti fiicei Sionului: Iata Imparatul tau vine la tine bland si sezand pe asina, pe manz, fiul celei de sub jug.
     Mergand deci ucenicii si facand dupa cum le-a poruncit Iisus, au adus asina si manzul si deasupra lor si-au pus vestmintele, iar El a sezut peste ele. Si cei mai multi din multime isi asterneau hainele pe cale, iar altii taiau ramuri din copaci si le asterneau pe cale. Iar multimile care mergeau inaintea Lui si care veneau dupa El strigau zicand: Osana Fiului lui David; binecuvantat este Cel ce vine intru numele Domnului! Osana intru cei de sus!'' (Matei 21,1-9)
 
Intrarea Domnului in Ierusalim (icoana pictata de mine)

Foto: internet














Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu