sâmbătă, 2 aprilie 2016

1. Tipologii ale icoanei Mantuitorului - Hristos Pastorul cel Bun

                      Hristos Bunul Pastor 
 
      Aceasta icoana ilustreaza spusele     Mantuitorului Iisus Hristos: ,,Eu sunt Pastorul Cel bun. Pastorul cel bun isi pune sufletul pentru oile sale'' (Ioan 10,11). 
     Pentru ca Invatatorul vorbeste in pilde cat mai simple pentru a fi inteles de toata lumea, foloseste imaginea extrem de familiara pentru evrei a pastorului care isi regaseste oaia pierduta si o ia pe umerii sai: ,,Care om dintre voi, avand o suta de oi si pierzand  din ele una, nu lasa pe cele nouazeci si noua in pustie si se duce dupa cea pierduta, pina ce o gaseste? Si gasind-o, o pune pe umerii sai, bucurandu-se'' (Luca 15,4-5). In Evrei 13,20 Sfantul Apostol Pavel il numeste pe Hristos ,,Pastorul cel mare al oilor.'' Iar cand Petru este repus pe treapta apostoliei, Iisus ii spune sa pastoreasca oile Sale (Ioan 21,15-17).
     Imaginea pastorului care are grija de oi este prezenta si in Vechiul Testament, mai ales ca poporul ales avea aceasta ocupatie la mare cinste. 
    Profetul Iezechiel vorbeste despre Pastorul care va veni sa ingrijeasca de turma Sa: ,,Caci asa zice Domnul Dumnezeu: Iata Eu Insumi voi purta grija de oile Mele si le voi cerceta'' (Iezechiel 34,11). Iar in Psalmul 22, David spune; ,,Domnul ma paste si nimic nu-mi va lipsi.'' Iar Isaia in profetia sa spune: ,,El va paste turma Sa ca un pastor si cu bratul Sau o va aduna'' (Isaia 40,11).
    Nu este de mirare ca reprezentarile cele mai indragite de primii crestini au fost cele ale Bunului Pastor: in frescele din catacombe, pe potire sau vase de lut, pe pietre funerare,etc. La inceput infatisarea Lui era de om tanar, fara barba, plin de blandete: ,,Invatati-va de la Mine, ca sunt bland si smerit cu inima'' (Matei 11,29). 
     In primele trei secole aproape toate toate persoanele din Vechiul si Noul Testament sunt reprezentate fara barba. Era firesc, la inceput, sa se preia din arta si cultura elenistica. Istoricul Eusebiu de Cezareea face o comparatie intre Orfeu care imblinzea animalele cu muzica lirei sale si Hristos care imblanzea prin invataturile Sale inimile impietrite.
    In primele secole Mantuitorul a fost reprezentat in mod simbolic si sub chipul Mielului, pentru a ilustra ceea ce spusese Sfantul Ioan Botezatorul: ,, Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii (Ioan 1,29). Dar aceste imagini simbolice au fost inlaturate din icoane. Religia crestina ajunsese la maturitate, la fel si arta crestina.
    Icoana Bunului Pastor s-a pastrat in Biserica ortodoxa, Mantuitorul avand chipul  pe care il cunoastem cu totii. In Apus aceasta imagine transformata din icoana in tablou este tratata in general pietist, cu dulcegarie. Oricum, carpetele cu Iisus avind chipul frumusel, in mijlocul turmei de mioare, sunt facute in China sau in Turcia.
    In Ardeal, icoanele pe sticla sunt un gen aparte al artei populare. Temele iconografice mari sint tratate aparte, naiv, pentru ca artistii care le pictau erau tarani simpli, fara studii. Am gasit icoana de mai jos printre schite vechi de icoane pe sticla si nu mi s-a parut nimic in neregula cu ea. E adevarat ca are o micuta influenta apuseana de la Bambinii dolofani si dezgoliti care seamana mai mult cu niste amorasi. Dar chipul nu face rabat de la reguli.
    In special copiii iubesc mult icoanele cu Mantuitorul copilas, il iau astfel ca prieten si tovaras de joaca si se roaga in felul asta cu mai multa sinceritate.Doar si Hristos a fost copil, nu?
Hristos Copilas (iconita pe care am pictat-o pe sticla)
Iisus Hristos Bunul Pastor (iconita pe care am pictat-o pe lemn)

Foto: internet







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu