sâmbătă, 21 mai 2016

Mic Dictionar 6. Semnificatia culorilor in icoane: albastru si rosu

         Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil

     In icoane culorile au propriul lor limbaj. Au mai mult functie simbolica decat decorativa si nu sunt alese la intamplare. Ele vorbesc, transmit mesaje, spre deosebire de tablouri, unde sunt doar o incantare vizuala. Alegerea culorilor in executia unei icoane tine si ea tot de canoane. Numai asa putem reda chipurile Mantuitorului, ale Maicii Sale si ale sfintilor. O intreaga lume transcendenta ni se dezvaluie.
                          Ecce homo!
     Culoarea albastra este profunda si calma, vestmintele sugerand transparenta, dematerializeaza. Din gama culorilor reci, exprima contemplatia si echilibrul. Michel Quenot spunea ca ,,albastrul are si un caracter introvertit si discret, sugerand smerenia tacuta...Odinioara era simbol al nemuririi la chinezi si al adevarului la egipteni, unde marele preot purta un safir si oficia imbracat in albastru." 
    Mantia Pantocratorului este albastra. Vestmantul purtat de Maica Domnului si de sfinti este cel mai adesea albastru.
     Sfantul Apostol Pavel - Andrei Rubliov
    
    Andrei Rubliov nu s-a sfiit sa foloseasca albastru intens in icoanele sale; probabil chiar lapis-lazuli. Folosit in contrast cu o culoare calda, efectul sau de profunzime si claritate se accentueaza.
     Sf. Arhanghel Mihail - Andrei Rubliov

      Ingerii si toate puterile ceresti au o parte a vestmintului albastra: culoare care reflecta transparenta, imaterialul. Cerul se vede albastru iar apa il reflecta. Culoare cereasca prin excelenta, albastrul confera sentimentul de purificare.
                  Schimbarea la Fata

    Mandorlele din icoanele Schimbarii la Fata si Adormirii Maicii Domnului sunt in diferite nuante de albastru sau verde (simbol al Duhului Sfant). In centru culoarea este inchisa, in unele icoane chiar neagra: este ,,intunericul luminos''. Pe masura ce se apropie de margine, culoarea se deschide treptat.

    Culoarea rosie este culoarea sangelui, a vietii care clocoteste, a muceniciei, a jertfei, este din gama culorilor calde. Contrastul acesteia cu albastrul este remarcabila, mai ales la vestmintele Mantuitorului si ale Maicii Sale. Simbol al iubirii dar si al razboiului, al vinului care ,,veseleste inima omului'' dar si care devine Trupul si Sangele lui Hristos. Botezul este foc: ,,Acesta va va boteza cu Duh Sfant si cu foc" (Matei 3,11).
    Dragostea spiritualizata a Duhului Sfant inconjura adesea icoanele intr-un chenar de foc. De altfel rosu este o culoare de foc, simbol al unui Dumnezeu care arde pacatul. ,,Or, simbolul Sfintei Treimi este cifra 3, ea insasi chip al focului (vahni in sanscrita, se traduce prin foc si trei)" - Michel Quenot
    Vestmintele de purpura sint rezervate regelui si celor bogati. ,,Era un om bogat imbracat in porfira si vison" (Luca 16,19) se spune in pilda cu saracul Lazar si bogatul. In icoane devine atributul maretiei dar si natura umana. 
    Carul de foc al Sfantului Ilie, la fel si o parte din vesmintele Ingerilor si ale Arhanghelilor.
   In icoanele Maicii Domnului mantia este purpurie iar chitonul de dedesupt albastru. Cele doua culori se completeaza si se armonizeaza. Pe de o parte este natura umana a Maicii Domnului, pe de alta parte natura divina a Pruncului nascut din ea.

Maica Domnului cu Pruncul si Iisus Hristos Pantocrator (icoane pictate de mine)

Iisus Hristos Pantocrator (icoana pictata de mine)

Foto: internet

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu