Despre moartea Maicii Domnului nu aflam din Sfanta Scriptura ci din Sfanta Traditie, al doilea izvor de informatie revelata al Bisericii Ortodoxe. Termenul de adormire (in greceste koimesis) este folosit din Noul Testament.
O data cand Mantuitorul se refera la moartea prietenului Sau Lazar: ,,Lazar, prietenul nostru, a adormit; Ma duc sa-l trezesc" (Ioan 11,11). Alta data se foloseste in Faptele Apostolilor, cind Intaiul Mucenic Stefan se roaga pentru cei care il ucid apoi ,,zicand acestea, a adormit" (Fapte 7,60).
Scena este foarte bogata: Maica Domnului sta intinsa fara viata pe un pat, cu mainile incrucisate la piept. De o parte si de alta se afla ucenicii cu chipurile triste. La capetele patului se afla sfintii Petru si Pavel care cadelniteaza. Printre Apostoli se gasesc si patru episcopi, cu vestminte arhieresti: Sfantul Iacob ,,ruda Domnului" si trei ucenici ai Apostolilor: Sfintii Timotei, Ierotei si Dionisie Areopagitul.
In spate, in chip nevazut, Se afla Hristos in slava, intr-o mandorla de lumina. Rolul Mama-Fiu se inverseaza, caci acum Hristos ca Dumnezeu, primeste sufletul Fecioarei ca pe un copilas.
De jur-imprejur sunt o multime de ingeri care intampina sufletul Imparatesei cerurilor, in unele icoane se afla si un serafim cu sase aripi si doi heruvimi.
Uneori este ilustrata o povestire apocrifa: un evreu pe nume Antonie, dintr-o furie demonica se repede sa rastoarne patul cu Maica Domnului. In acea clipa Arhanghelul dreptatii, Mihail, se repede si ii taie miinile cu sabia. Povestirea spune ca, ingrozit de sabia nevazuta care l-a lasat fara maini isi da seama de prostia lui, se caieste, iar Maica Sfanta il face iar sanatos.
Icoana Adormirii Maicii Domnului aminteste cumva ca imagine cu Invierea Domnului. Numai ca acolo Hristos cobora in strafundurile iadului pentru a scoate din bezna sufletele, iar aici Hristos ia sufletul Maicii Sale ca pe un prunc infasat ca sa il duca direct in slava.
De jur-imprejur sunt o multime de ingeri care intampina sufletul Imparatesei cerurilor, in unele icoane se afla si un serafim cu sase aripi si doi heruvimi.
Uneori este ilustrata o povestire apocrifa: un evreu pe nume Antonie, dintr-o furie demonica se repede sa rastoarne patul cu Maica Domnului. In acea clipa Arhanghelul dreptatii, Mihail, se repede si ii taie miinile cu sabia. Povestirea spune ca, ingrozit de sabia nevazuta care l-a lasat fara maini isi da seama de prostia lui, se caieste, iar Maica Sfanta il face iar sanatos.
Icoana Adormirii Maicii Domnului aminteste cumva ca imagine cu Invierea Domnului. Numai ca acolo Hristos cobora in strafundurile iadului pentru a scoate din bezna sufletele, iar aici Hristos ia sufletul Maicii Sale ca pe un prunc infasat ca sa il duca direct in slava.
In fresca, aceasta icoana se gaseste pe peretele de apus al naosului.
Credinciosii il vad atunci cind ies din biserica, ca pe un memento
mori.
Desi astazi se fac in biserica multe pomeniri ale celor adormiti, multi credinciosi aleg sa isi serbeze astazi onomastica. Din punct de vedere teologic este mai corect, pentru ca este data nasterii in vesnicie a unui sfant. In alte zone ale tarii este o zi importanta de pomenire a mortilor.
DetaliuFoto: internet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu