sâmbătă, 27 august 2016

Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul

 
     Sfantul Ioan Botezatorul aparuse intr-o lume incarcata de nelegiuiri, cand asteptarea unui Mantuitor care sa ridice pacatele lumii devenise sufocanta.
     Insusi regele Irod era un nelegiuit: betiv, afemeiat, isi alungase sotia pentru a trai cu cumnata lui, Irodiada. Sfantul Ioan Botezatorul nu ezita sa-i spuna direct ca nu se cade sa faca asta, de aceea Irodiada il ura (Ioan 6, 18-19).
    Desi Irod il aprecia pe Sfantul Ioan si chiar il asculta cu drag (Ioan 6,20), pune sa fie prins si aruncat in temnita.
    De ziua lui Irod s-a facut un mare ospat, cu toti cei de vaza. Fiica Irodiadei a dansat iar Irod infierbintat de vin si de fata cea frumoasa, s-a jurat in fata tuturor ca-i va da tot ce-i va cere, pina la jumatate din regatul lui (Ioan 6, 21-23).
    Nestiind ce sa ceara, Salomeea s-a sfatuit cu mama ei care a cerut neintarziat capul lui Ioan Botezatorul. Regele nu a vrut sa-si pateze imaginea pentru ca jurase in fata tuturor. 
    Desi s-a mahnit, a trimis un paznic care i-a taiat capul Sfantului in temnita pe ascuns, l-a pus pe o tipsie si l-a dat fetei, iar ea l-a dus mamei sale (Ioan 6, 24-28). Auzind ucenicii au venit si i-au luat doar trupul pe care l-au ingropat (Ioan 629). Se spune ca Irod nu le-a dat si capul odata cu trupul, pentru ca se temea ca Sfantul Ioan va invia.
       Icoana prezinta de regula doar scena in care Botezatorului i se taie capul pe care Salomeea il ia pe tipsie. Dionisie din Furna in Erminie are o descriere mai ampla, in patru timpi: Irod la banchet cu toata lumea la mese si Salomeea dansand. Apoi intr-o parte fata cu tipsia pe care este capul in fata Irodiadei si a treia scena, temnita in care este executat Sfantul Ioan si fata care ii ia capul pe tipsie. Si mai incolo apostolii Andrei si Ioan pun trupul Botezatorului in mormant. Condensarea timpului in icoane nu este ceva neobisnuit.
       Icoana cel mai des intalnita este scena taierii capului. Temnita este ca un turn stilizat. Cladirea este contrabalansata de stanci. Un soldat barbos sta cu sabia in mana; este calaul. Sfantul Ioan Botezatorul sta in genunchi cu mainile legate, imbracat in vestmintele sale aspre; capul i se rostogoleste sau pe gat se vede o dara rosie.  
    In icoanele ortodoxe nu vedem valuri de sange, corpuri contorsionate de durere si chipuri crispate sub povara suferintei. In lumina lui Dumnezeu, sfintii martirizati au in icoane o seninatate speciala. La fel si Mantuitorul rastignit pe cruce. Capul taiat al Botezatorului nu ne inspaimanta, nu se prezinta crispat intr-o baie de sange. Aureola il invaluie ca un cer fara nori.
     De Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul se tine post negru in semn de tristete si de pocainta. Dar si in contrast cu banchetul lui Irod care dupa ce a mancat si a baut zdravan si-a pierdut capul...

Foto: internet






















2 comentarii:

  1. Magda,Constantin,Maria,Nicolaie,Mihail,Maria,Mihai,Filofteia,Niculaie,1900-etern si vesnic[tot plan drepturi obligatii impartite clar corect de nota 10 muzeale i.g .duca vesnic].

    RăspundețiȘtergere
  2. este Scara mea stavrofora infim ca pret,in schit Stiubei Dreapta evanghelica iudee Marabela 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere