duminică, 21 august 2016

Cinstirea Maicii Domnului in icoane (prima parte)


      Pentru a lua chip omenesc, Dumnezeu-Cuvantul nu Se putea naste dintr-o femeie oarecare, pe cale naturala. ,,Hristos ca om vine la existenta asemenea lui Adam, printr-un act dumnezeiesc, deci nepatat de pacatul voluptatii" (Teologia dogmatica ortodoxa III - par. D. Staniloaie). De aceea reprezentarea icoanelor Maicii Domnului este in stransa legatura cu dogma Intruparii Logosului divin.
     Prin cinstirea icoanei se aduce inchinare prototipului zugravit adica Maicii Domnului, nu suportului si culorilor. 
      Din Acatistul Maicii Domnului citim: ,,Nemernici si straini de credinta crestina sunt acei care nu se inchina chipului tau celui intru totul sfant, caci tu Stapana ca o Maica a Unuia din Sfanta Treime, ai trimis darul facerii de minuni asupra sfintei tale icoane."
    Icoana Maicii Domnului este nelipsita in biserica: de la Vovidenie la Bunavestire, Nasterea Domnului, apoi mereu cu Pruncul in brate, prezenta la Nunta din Cana, la picioarele Crucii, la Inaltarea Domnului, la Uspesnie (Adormire), alaturi de sfinti si sfinte, primind rugaciunea lor. Langa tronul sau au fost zugraviti sfinti si puteri ceresti in atitudine rugatoare, donatori oferind macheta bisericii ctitorite de ei.
     In Sfanta Scriptura apar proorociri despre Maica Domnului. In Psalmul 44, proorocul David spune: ,,Statut-a Imparateasa de-a dreapta Ta, imbracata in haina aurita si prea infrumusetata". Apocalipsa Sfantului Ioan Teologul completeaza: ,,Si s-a aratat din cer un semn mare: o femeie cu soarele, si luna era sub picioarele ei, si pe cap purta cununa din douasprezece stele" (Apoc.12,1).
  
Fragment din lucrarea: ,,Maica Domnului Induratoarea in iconografia romaneasca" - Mihaela Andrei
Foto: internet





































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu