sâmbătă, 20 august 2016

Mic Dictionar 9. Diferente intre Madona din tabloul religios si Maica Domnului din icoana

                   Dulcea Sarutare

                 Madona - Rafael Sanzio
      ,,Icoana ne face prezent ceea ce Evanghelia ne spune prin cuvant" (Sinodul din 869). Ne prezinta persoane sfinte care au existat, nu sunt doar o legenda si evenimente care se deruleaza ciclic, an de an.
   Sfantul Apostol Luca a pictat primele icoane ale Maicii Domnului, sub inspiratia Duhului Sfant. Se crede ca icoana Maicii Domnului din Vladimir ar fi una dintre ele. Cert este ca aceasta icoana (as indrazni sa o numesc super icoana), poarta in ea nestirbita o imagine extrem de reprezentativa despre modul cum vad crestinii ortodocsi icoana si pe Maica Domnului cu Pruncul.
             Maica Domnului din Vladimir
     Chipul prelung are o tristete si o duiosie nesfarsita. Maforionul care o acopera pe cap si pe umeri poarta trei stelute, simbol al Sfantei Treimi si al intreitei sale feciorii: inainte, in timpul si dupa nasterea Pruncului Sfant. Hristos e sustinut cu o mana ca un tron, iar cealalta il mangaie ca o mama si il arata ca pe un Dumnezeu in acelasi timp tuturor.
   Intre Mama si Fiu este o tandrete speciala, o legatura profunda. Hristos-Copilas Isi lipeste obrajorul de obrazul Maicii.
            Maica Domnului de la Kazan
    Chipul Lui are trasaturi de adult, pentru a sublinia si natura dumnezeiasca. La fel si vestmantul cu hasuri de aur al Luminii celei neanserate e vestmant de Imparat. Fundalul e din aur: simbolul luminii necreate si al ,,zilei a opta.'' 
         Icoana Maicii Domnului cu Pruncul
  Chipul Maicii Domnului si al Pruncului Iisus se regasesc in toate icoanele ortodoxe. Chiar daca exista mii si mii de variante zugravite de mii si mii de iconari, in esenta imaginea este aceeasi. Vestmintele sunt aceleasi.
   In schimb, in tablourile cu tema religioasa, Madona cu Pruncul este doar un pretext al desfasurarii talentului artistic. Sunt folosite modele (pictorii saraci nu isi puteau permite sa plateasca decit prostituate care sa le pozeze), iar vestmintele sint cele ale vremii.
                     Madona- Rafael Sanzio
     Din secolele XI-XII cind arta sacra si-a pierdut directia si sensul in apus, stilurile europene in arta si-au spus cuvintul: gotic, renascentist, baroc. Limbajul artei profane nu reuseste sa transmita revelatia, nu mai avem perceptie religioasa ci estetica.
        Madona cu Pruncul-tablou religios
    Madonele sint femei obisnuite imbracate dupa moda timpului (nerespectand astfel adevarul istoric), adesea si cu decolteu adanc si sani generosi. Sunt cu capul gol, despletite si cu parul fluturand,  ceea ce ar fi insemnat in vremea Mantuitorului o purtare usuratica.
   Pruncul e un Bambino grasunel, despuiat ca un copilas dus la imbaiat. Din nimic nu se vede ca e si Dumnezeu Intrupat. Detaliile sunt atent lucrate, cu migala, accentul se pune pe forma, culoare, exactitatea detaliului. De admirat. Nu de rugat. Nu poti simti prezenta Maicii Domnului si a lui Hristos in fata unei false imagini a sfinteniei.
           Sagrada Familia-tablou religios
   In Ortodoxie imaginea sustine cuvintul si invers. Slujbele vorbesc in imagini care se regasesc in icoane. Maica Domnului este Theotokos, adica Nascatoare de Dumnezeu.
        Icoana Maicii Domnului Pantanassa
    Era firesc sa se spiritualizeze limbajul prin care sa se exprime acest adevar fara a se pica in erezie. Din Madona cu Bambino lipseste dumnezeirea, astfel mesajul se pierde pe drum intr-o admiratie pur omeneasca.

Foto: internet




























                                                                           


Un comentariu:

  1. este,,legea cutitului meu,,in sf biserica aici sat Vale paroh 1 1500-etern si vesnic sf mucenita gheronda Teodosia etern.

    RăspundețiȘtergere