sâmbătă, 15 octombrie 2016

Icoana versus tablou - trei exemple, fara prea multe vorbe

        Nasterea Domnului - detaliu 

     Intentia mea nu este sa desfiintez tablourile ca valoare artistica. Doresc doar sa spun inca o data ca tablourile cu tema religioasa nu sunt icoane! Multa lume confunda lucrurile iar internetul abunda de dulcegarii pietiste pe post de icoane.        Tablourile sunt tablouri: nu trec granita sacrului, nu pot reda sfintenia. 
     Ati putea merge intr-o expozitie cu tablouri lucrate de cei mai mari artisti ai lumii si sa simtiti aceeasi nevoie de a va ruga ca in biserica? Ele nu se exclud una pe alta, fiecare are un rol bine definit. Dar a considera ca un tablou este o icoana, este o mare greseala.

     Nasterea Domnului : tablou pictat de     de Ghirlandaio 
  
      Compozitie ampla, plina de detalii, chipurile sunt ale unor oameni obisnuiti, inclusiv Madona si Pruncul. Daca nu ar fi aurele care plutesc in jurul capului lor, am crede ca este o femeie a timpului ei (judecand dupa haine) care isi priveste bebelusul. Care e gol-golut, in vreme ce toti ceilalti sunt bine imbracati.

     Icoana Nasterii Domnului
     Compozitia este ampla, insa nu e incarcata cu detalii inutile. Nu ne pierdem in fundal, datorita perspectivei inverse suntem noi adusi in actiunea icoanei. Chipurile nu au sculpturalitate, sunt mai mult bidimensionale si sunt mult stilizate.
      Aureolele invaluie crestetul, ies din el. intocmai ca in viziunile avute de catre sfinti.
  
Botezul Domnului : tablou pictat de Piero Della Francesca 
 Hristos sta langa o baltoaca ,cu mainile impreunate iar cel care ar trebui sa fie sfantul Ioan Botezatorul ii toarna apa pe cap cu o farfuriuta. In acest timp, privitorii care probabil s-au teleportat din timpul lor, judecand dupa vestminte, discuta scena. Un porumbel alb planeaza deasupra Mintuitorului dar nu se vede de nicaieri ca este Duhul Sfant. Nimic nu sugereaza sfintenia.

Icoana Botezului Domnului 
Icoana
   Ca sa nu fie motiv de galceava, am ales o icoana romaneasca mai naiva, lucrata cel mai probabil de un mester popular. Iordanul curge de jur imprejurul lui Hristos iar distanta este doar sugerata de deschiderea celor doua stinci. Accentul cade pe Mintuitorul aflat in mijloc, iar deasupra capului Sau se vede raza luminoasa din care Se coboara Duhul Sfant in chip de porumbel. Totul este stilizat.
  
Crucificarea : tablou pictat de Mantegna 
   Tablou
   Totul arata o atit de mare suferinta, incat nimeni nu se mai poate gandi la Inviere. Iar atentia privitorului se duce in diferite directii, pina la norii de pe cer.

        Icoana Rastignirii Domnului 
 Icoana
   Mantuitorul Se frange, asa cum El Insusi a frant painea si a dat-o ucenicilor Sai. Aflat pe Cruce, transmite totusi pacea Invierii. Este momentul lui ,,Savirsitu-s-a".
   Mantuitorul este in centrul compozitiei iar personajele de langa El nu se lamenteaza cu gesturi largi. Simtim ca Acesta este Dumnezeu care va invia.

Foto: internet









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu