miercuri, 5 octombrie 2016

3: Tipologii ale icoanelelor Maicii Domnului - Cea care alapteaza (Galaktotrofousa)

            Icoana Maicii Domnului care alapteaza (greceste: Galaktotrofousa)
     Si Dumnezeu Cel intrupat a fost copilas. Ca orice prunc, S-a hranit de la sanul Maicii Sale. ,,Trupul Sau L-a facut din trupul tau, sangele Sau din sangele tau. Dumnezeu S-a hranit cu laptele tau, iar buzele tale au fost atinse de buzele lui Dumnezeu." (Sf. Ioan Damaschin). 
   O scena casnica, intima, intre mama si copil. Un moment de maxima tandrete surprins intr-o icoana poate mai putin obisnuita: Galaktrotrofousa.
     In Canoanele Maicii Domnului, o carte de frumoase rugaciuni catre Maica Domnului (din care se citeste mai ales la manastiri), este des pomenit momentul alaptarii Pruncului Sfant: ,, Prunc sugator facandu-Te, Cel mai inainte de veci, pentru mila cea negraita, Fecioara cea neispitita de barbat te-a nascut pe Tine, Cel ce ai indreptat pe Adam cel ratacit ca pe un prunc."
       Pentru cea care L-a alaptat pe Dumnezeu Fiul, apare o noua Fericire : ,,Fericit este trupul care Te-a purtat si fericiti sunt sanii pe care i-ai supt" (Lc 11,27).
     Este o mare deosebire intre tablourile religioase italiene cu Madonna dell Latte si icoanele ortodoxe, mai ales cele rusesti. Dar s-ar parea ca atat arta ecleziala italiana, cat si cea rusa au avut un izvor comun: tipurile iconografice bizantine ( ,,O istorie a artei ruse" - Vasile Florea).   
     Daca madonele din tablouri folosesc modele vii si redau anatomia cu exactitate, in icoane anatomia este voit incalcata pentru a nu crea senzatia de senzualitate. De aceea sanul parca iese din umar iar Maica Domnului isi pastreaza atitudinea maiestoasa. Doi ingeri ii pun pe cap o coroana bogat impodobita, aratandu-se astfel ca nu este vorba de o femeie obisnuita care alapteaza copilul, ci de Imparateasa cerului, care a dat nastere Celui Preainalt. Iar Pruncul este atat Om adevarat cat si Dumnezeu Adevarat.
                     Tablou religios

     In tablouri El apare ca un simplu bebe dolofan, adesea in pielea goala, ceea ce nu este admis in icoane.

Madonna Litta - Leonardo da Vinci
    Astfel, inca o data, tabloul inceteaza sa fie icoana. Poate impresiona estetic, transmite lirism, duiosie dar nu sfintenie. Iconografia bizantina nu lasa loc de interpretari eronate in cazul acestei teme.

Fragment din lucrarea Maica Domnului Induratoarea in iconografia ortodoxa romaneasca (Mihaela Andrei).   

Maica Domnului care alapteaza (varianta pictata de mine)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu