duminică, 23 octombrie 2016

Mic Dictionar 14. De ce sunt sfintii sobri in icoane

                      Sfantul Ap. Andrei

                     Sfantul Ap. Pavel
     Frumusetea sfintilor in icoane depaseste simpla granita a simturilor. Icoana nu urmareste sa redea sfinti draguti si zambareti. Asprimea chipurilor nu este asprimea fata de credicios ci asprimea autoimpusa fata de pacat. La razboi nu te duci razand. Iar lupta cu pacatul si cu diavolul, in orice forma ar fi el, lua adesea forme infricosatoare pentru sfinti.  
    Trairile duhovnicesti nu trebuie inlocuite cu trairi sufletesti precum entuziasmul, exaltarea, chiar starea de excitare nervoasa care apare in fata unui lucru care ne place trupeste. Tabloul cultiva astfel de stari, confundate adesea cu trezirea duhului catre rugaciune. Tabloul indulceste trasaturile, le ,,carnalizeaza" astfel incat crezi ca te bucuri duhovniceste, insa de fapt te amagesti cu un surogat.
    Duhul ramane treaz prin lupta cu patimile. Nu e de gluma in lupta! De aceea privirea este aspra si exigenta. Daca surprindem duiosia si tandretea, cel mai adesea este in icoanele Maicii Domnului cu Pruncul. Este insa o duiosie retinuta, nu sentimentalism edulcorat.

              Sf. Ioan Botezatorul
    ,,Aceasta expresie zambitoare a ,,icoanei" catolice actioneaza asupra pacatosului asemenea unei adormiri, ca o capitulare si impacare cu pacatul. Pacatosului ii place cand la obrazniciile lui se priveste cu indulgenta. De unele ,,icoane" catolice oamenii se indragosteau de chipurile din icoane. 
    De icoana ortodoxa e cu neputinta sa te indragostesti lumeste. Acolo patimile se sting si se trezeste duhul. Iar omul patimas si iubitor de placeri se grabeste sa se departeze de o astfel de icoana.'' ("Indrumar iconografic'', vol. I, Arhim. Rafail Karelin, Mihail Dunaev, Nikolai Gusev)

Foto: internet





















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu